dezda
|
07:40
|
0
yorum
Ürünlerimizi kullanan tüm
müşterilerimiz memnuniyetinin ölçülmesi
2.0. İLGİLİ DOKÜMANLAR
Hazırlanan raporlar ve anket formları
3.0. PROSES DETAYI
Rekabet avantajı elde etmek ve bunu etkin ve verimli bir
şekilde yapabilmek için müşterilerimizin ihtiyaç ve beklentilerini belirlemek
ve karşılamak kuruluşumuzun temel amaçlarındandır. Müşterilerimizin tatmin
düzeyinin ölçülmesi kuruluşumuzun özenle üzerinde durduğu bir konudur. Bu
amaçla dokuz aşamadan oluşan müşteri
memnuniyetinin ölçülmesi prosesi oluşturulmuştur. Prosesin her bir maddesi
satış pazarlama bölümü tarafından her
müşteri memnuniyetinin
ölçülmesi çalışması sırasında yönetim temsilcisine ve
genel müdüre raporlanır. ISO 9001 Standardına uyularak en az yılda bir kez müşteri memnuniyetinin ölçülmesi çalışması
yapılır. Aşamalar aşağıda anlatılan şekilde gerçekleştirilir. Müşteri firmalar
tarafından anketlere cevap verilmediği durumlarda eğer ankete katılan
müşterilerin en az yarısı cevap vermiş ise anket geçerli sayılır. Bu
müşterilerin ortalaması alınarak genel müşteri memnuniyeti ölçüm sonucu
bulunur. Aksi takdirde anket çalışması yenilenir.
3.1. Amaçların Belirlenmesi
Müşteri memnuniyeti anketi
uygulanmaya başlanmadan önce açık olarak belirlenmiş bir amacın olması
zorunludur.Açık olmayan ve gerçek dışı amaçlara yönelmeden herkes tarafından
anlaşılabilir ve ölçülebilir olan bir amacın belirlenmesi gerekmektedir. Bu
amaçlardan bazıları müşteriye daha yakın olma, sürekli gelişmeyi ölçme, müşteri
odaklı gelişme yapma, rekabetçi üstünlük ve zayıflıkların belirlenmesi
olabilir. Yapılacak olan müşteri memnuniyeti anketinin amaçları üst yönetim
tarafından Yönetimin Gözden Geçirmesi toplantısında belirlenir. Amaçların
belirlenmesinde satış pazarlamanın önerileri
dikkate alınır. Yapılacak olan müşteri memnuniyeti anketlerinde bu
amaçlardan birden fazlası olabilir.
3.2.Araştırma
Tasarımın Geliştirilmesi
İdeal olarak hangi özelliklerin
inceleneceğini, hangi veri toplama sürecinin kullanılacağı, kimden bilgi
alınacağı ve verilerin nasıl analiz edilip kullanılacağı belirlenir. En
önemlisi verilerin nasıl elde edileceğidir. Mektupla veya telefonla anket
olarak iki yöntem de kullanılabilir. İkisi arasındaki değerlendirmede amaçlar,
artı maliyet, zaman konuları önem taşır.
Yöntem belirlenirken yöntemin tercih sebebi ilgili bölüm tarafından hazırlanan
raporlarda belirtilmelidir.
3.3.
Özellikleri Belirleme
Kuruluşumuzun
içinde veya dışından elde edilecek bilgilerin kullanımını gerekli kılar.
Kuruluş içinde elde edilecek bilgiler arasında, şikayet başvuruları, önceki
araştırma sonuçları, müşteri ile yüz
yüze gelen personelle mülakat
sayılabilir. Müşteriden elde edilebilecek bilgiler genellikle
derinlemesine mülakat ve gurup çalışmaları ile elde edilebilir. Bu bilgiler
satış,ürün özellikleri, vb çok çeşitli konularda olabilir. Müşteri için önemli
olan özelliklerin belirlenmesi asıl amaçtır. Genellikle 15-25 özellikli
listelerin oluşturulması uygundur. Bu listelerdeki özellikler ilgili bölümler
tarafından oluşturularak soru biçimine getirilir.
3.4. Anket
Formunun Tasarımı
Müşterilerimizin çeşitli ürün
özelliklerine karşı tutumlarını doğru olarak ölçmeyi sağlayacak biçimde
yapılmalıdır. Özellikle performans, önem ve karşılaştırma yapılması
sağlanmalıdır.
Örnek Performans
Bu özellikte ne kadar
iyiyiz?
Önem Sizce bu özellik ne kadar önemlidir?
Karşılaştırma Rakiplerle karşılaştırıldığında
nasılız? Şeklinde sorularla bu özellikler
incelenebilir.
Anket formunda yer alan
sorular basit, açık, anlaşılır olmalıdır. Önce genel sonra spesifik sorulara
yer verilmelidir.Her müşterinin her özellik hakkında bilgi sahibi olması
olanaksız olduğundan “fikrim yok” seçeneği mutlaka olmalıdır. Telefonla anket yönteminde 5’li
mektupla anket yönteminde 7”li ölçek kullanılabilir.
Örnek: Lütfen,
aşağıda belirtilen yargı cümlesine sizce uygun kısmı doldurarak düşüncenizi
belirtiniz.
“Siparişi
almadaki etkinlik müşteri ilişkileri için yeterlidir.”
Tamamen karşı fikirdeyim Tamamen aynı
fikirdeyim.
1 2 3 4 5
Eğer karşı
fikirde ise müşteri bir tamamen aynı
fikirdeyim beş, ne karşı ne de aynı fikirde ise üç işaretlenecektir.
Telefonla anket yöntemi
kullanılacaksa telefon görüşmelerinde kendinizi ve amacınızı açıklayan bir
sunuş yapılmalıdır.
3.5.
Örnekleme Planının Tasarımı
Örnek büyüklüğü ile
kimlerden bilgilerin toplanacağına karar vermeyi içerir.Örneklemeye kaynak
olacak iki gurup vardır.
Bilinen Müşteriler:Müşteri
listelerinden tesadüfi olarak seçilir.
Bilinmeyen Müşteriler:Müşteri
listeleri olmadan genelden örnek seçilir.Müşterilerin telefonları tesadüfi
olarak seçilir ve öncelikle ürünümüzü kullanıp kullanmadığı sorulur.Eğer
kullanmıyorsa görüşmeye devam edilmez, diğer bir numara aranır.
3.6. Ön
Test
Örnekleme planı
tamamlandıktan sonra yapılır. Tüm program aşamaları test edilip kontrol
edilmelidir. Ön test küçük bir müşteri gurubuna uygulanır. Amaçların arasında;
soruların açıklığı, yeterliliği ve cevaplayıcılara cazipliği gibi konular
bulunur.
3.7.
Verileri Elde Etme
Ön testin yapılmasından
sonra uygulama başlar ve bilgi toplama süreci işler.Telefonla anket çoğu zaman müşterilerimizin seslerini
duymamıza olanak sağlar. Daha çok dinlemede kalınarak bilgilerin
zenginleştirilmesine çalışılır. Cevaplanmama oranını azaltmak için ikinci arama
veya gönderim stratejileri uygulanır. Anketlerimiz piyasaya sürmüş olduğumuz
ürünlerin numuneleri de gönderilmek üzere yapılabilir.Ürünlerimizin
numunelerinin gönderilerek yapıldığı anketlerde
ürünün kullanımına ilişkin bilgilerin ortaya çıkartılmasına çalışılır.
3.8. Veri
Analizi
Veri analizleri bir çok
istatistik teknikler kullanılarak yapılabilir. Buradaki sorumluluk ilgili
bölüme aittir. Dağılım, aritmetik
ortalama, bu konuda örnek olarak gösterilebilir. Verilerin nasıl analiz
edileceği, değerlendirmelerin nasıl yapılacağı ilgili bölüm tarafından
raporlanır.
3.9.
Verilerin Kullanımı
Amaç elde edilen bilgiler
doğrultusunda yönetimin doğru karar almasını sağlamaktır. Böylece sürekli
gelişim için bilgi alt yapısı oluşturulur. Sağlanan bilgiler müşterilere hem de
kuruluşumuzun çalışanlarına aktarılarak onların değişime katılımlarını sağlama
da teşvik unsuru olabilmelidir. Böylelikle ilerde yapılacak çalışmalar için
de olumlu düşünceler sağlanmış
olacaktır.
Müşteri
memnuniyetinin ölçülmesine ait kayıtlar kayıtların kontrolü prosedürüne uygun
olarak muhafaza edilir.
0 yorum