dezda
|
02:21
|
0
yorum
Mevcut ve potansiyel
uygunsuzlukların sebeplerini gidermek ve tekrarını önlemek için karşılaşılan
uygunsuzlukların etkilerine uygun olarak tedbir alınmasını sağlamak üzere metot
oluşturmaktır.
2.0. UYGULAMA
Firmadaki tüm bölümleri kapsar.
3.0. TANIMLAR
3.1.Uygunsuzluk: Bir şartın
yerine getirilmemesi
3.2.Düzeltici Faaliyet:Saptanan
bir uygunsuzluğun sebebini veya diğer istenmeyen durumu yok etmek için yapılan
faaliyet
3.3.Önleyici Faaliyet:Potansiyel
bir uygunsuzluğun sebebinin veya diğer istenmeyen potansiyel durumların
bertaraf edilmesi için yapılan faaliyet
4.0. İLGİLİ DOKÜMANLAR
4.1. Düzeltici / Önleyici
Faaliyet Formu (F.06)
4.2. Düz./Önl. Faaliyet Takip
Formu (F.07)
4.3.Müşteri Şikayetleri Takip
Formu (F.17)
5.0. REFERANS DOKÜMANLAR
5.1. ISO 9001 Kalite
Yönetim Sistemi Standardı
5.2.Kalite El Kitabı
(KEK.01)
5.3.Kayıtların Kontrolü
Prosedürü (P.02)
6.0. SORUMLULUKLAR
6.1. Bölüm Müdürleri
- Ürün, proses ve kalite
yönetim sistemi ile ilgili uygunsuzluk durumunda sorumlu bölüme faaliyet
başlatmaktan,
- Bölümündeki hata ve
uygunsuzlukların sebeplerini araştırmaktan,
- Bölümüne düzeltici/önleyici
faaliyet açıldığında sorumlularını ve zamanı belirlemekten,
- Faaliyetlerin istenen
zamanda gerçekleşmesini sağlamaktan.
6.2. Düzeltici Faaliyet Başlatan
- Hata, uygunsuzluğu tam
olarak tanımlamaktan,
- Düzeltici/Önleyici faaliyeti
bölüm müdürüne onaylatmaktan ve faaliyetin açıldığı bölüme iletmekten,
- Belirlenen zamanlarda sonuçları takip ederek faaliyeti
kapatmaktan.
6.3. Yönetim
Temsilcisi
- Düzeltici/Önleyici
faaliyetlerin firma içinde yaygın olarak
uygulanmasını sağlamaktan,
- Uygunsuzlukların
düzeltilmesi ve iyileştirme çalışmalarında ilgili bölümlere yardım etmekten
- Problem çözme ekiplerini
kurmaktan,
- Açılan düzeltici/önleyici
faaliyetleri takip formuna kaydetmekten,
- Düzeltici/Önleyici faaliyetleri izleyerek, tamamlanmasını
sağlamaktan,
7.0. PROSEDÜR
Kuruluşumuzda
düzeltici/önleyici faaliyetler ;
- Bölüm müdürlüklerince
yapılan istatistik çalışmaları sonucu
malzeme ve ürünlerdeki mevcut veya
potansiyel hata ve uygunsuzlukların sebepleri ortaya çıkarılır. Bu çalışmalar
sonucu belirlenen hedefleri aşan veya
hedeflerin yakalanamayacağı durumlarda
başlatılır.
-Müşteri şikayetleri,
istekleri ve beklentilerinin sağlanması
doğrultusunda uygunsuzlukların
ele alınması için başlatılır.
-Kalite yönetim sistemi ve
proses tetkikleri sonucu ortaya çıkan mevcut veya potansiyel uygunsuzlukların giderilmesi amacı ile başlatılır.
Yukarıda anlatılan
şartlara uyumsuzluk söz konusu ise uygunsuzluğu tespit eden bölüm
düzeltici/önleyici faaliyet formuna problemi net olarak tanımlayarak bölüm
müdürüne onaylatır ve form Yönetim
Temsilcisine iletilir.
Yönetim Temsilcisi açılan Düzeltici / Önleyici Faaliyete numara vererek
faaliyeti Düz./Önl.Faaliyet Takibi Formuna kaydeder. Yönetim Temsilcisi
faaliyet talebini ilgili bölüm müdürüne iletir.
Düzeltici/Önleyici faaliyet açılan bölüm müdürü uygunsuzlukların
sebebinin araştırılması ve giderilmesi
için problem türüne, büyüklüğüne ve riskine uygun olarak faaliyetleri,
sorumluları ve tamamlanma tarihini kaydederek sorumluluk verdiği personeline
imzalatır ve faaliyeti onaylar. Yönetim Temsilcisi problemin türüne , büyüklüğüne ve riskine uygun olarak
faaliyetler belirlenmiş ise Düz/Önl. Faaliyet Formunu onaylayarak bir nüshasını
faaliyeti açan bölüme, bir nüshasını da
faaliyetin açıldığı bölüme gönderir. Orijinal nüsha kendisinde kalır.
Bölüm müdürlerinin koordinasyonunda planlanan faaliyetler
gerçekleştirilir. Planlanan zamanın bitiminde faaliyetlerin yerine getirilip
getirilmediği ve etkili olabilmesi için düzeltici/önleyici faaliyeti açan bölüm
tarafından kontroller yapılarak inceleme sonuçları düzeltici ve önleyici faaliyet formuna kaydedilir. İlk uygulamada sonuçlar
izlenir, ilgili problem uygunsuzluk ve/veya hata giderilmişse faaliyet açan
bölüm tarafından kendisinde bulunan
nüsha ve orijinal nüshanın kapatılması sağlanır. Aksi durumda ikinci bir faaliyet yukarıda
anlatılan şekilde açılır.
Problemin sebebinin tespit edilemediği ve/veya çözümünün güç olduğu
durumda İlgili bölümler tarafından konu ile ilgili tecrübe ve eğitimi olan
personellerden bir problem çözme ekibi kurulur.Ekip bir ekip lideri belirler ve
sistematik problem çözme teknikleri (Beyin fırtınası, nominal grup tekniği,
kılçık diyagramı, seçme filtresi vb.) ile problemin çözümü tespit edilerek
faaliyet başlatılır. Sonuçlar faaliyetin bitiminde Yönetim Temsilcisine rapor edilir.
Düzeltici ve önleyici faaliyet formu
ile birlikte başlatılan
faaliyetler aşağıda belirtilen
şekilde üç aşamada yürütülür.
-Düzeltici
İşlemler .: Bu uygulamada çözülebiliyorsa uygunsuzluğun nasıl
giderileceği belirlenir.
-Düzeltici Faaliyetler.:Bu uygulamada mevcut
uygunsuzluğun bir daha meydana gelmemesi için faaliyetler belirlenir.
-Önleyici Faaliyetler:Bu uygulamada mevcut
uygunsuzluğun başka ürünlerde ve proseslerde de yaşanmaması ve /veya potansiyel
uygunsuzlukların oluşmasını önlemek için faaliyetler belirlenir.
Uygunsuzluk henüz oluşmadan açılan faaliyetler önleyici faaliyetlerdir.
Önleyici faaliyet başlatılacak ise düzeltici/önleyici faaliyet formunun
düzeltici işlemler ve düzeltici
faaliyetler kısmı doldurulmaz.Bununla birlikte mevcut bir uygunsuzluğun başka
ürünlerde ve proseslerde de yaşanmaması için gerçekleştirilen faaliyetlerde
önleyici faaliyet olarak kabul edilir.Bu durumda düzeltici faaliyet ile birlikte önleyici
faaliyetlerde belirlenerek gerçekleştirilebilir.
Tedarikçi firmalara da yukarıda
belirtilen sisteme göre
düzeltici/önleyici faaliyet açılır ve satın alma bölümünce tedarikçilere
ulaştırılır.
Müşteri firmalardan gelen düzeltici/önleyici
faaliyetler ve/veya müşteri şikayetleri, müşteri istekleri Yönetim Temsilcisi
tarafından incelenerek numaralandırılır ilgili kişilere konu ile ilgili
sorumluluklar verilip gerekiyorsa konu ile ilgili olarak firma içinde ve/veya
tedarikçi firmaya düzeltici/önleyici faaliyet başlatılır, yukarıda bahsedildiği şekilde yürütülerek belirlenen
faaliyetler müşteriye bildirilir.
Müşteri tarafından sözle iletilen şikayetler ve isteklerde ilgili bölümler tarafından Müşteri Şikayeti Takip
Formuna kayıt altına alınarak
faaliyetler başlatılır.
Yapılan tüm Düzeltici/Önleyici Faaliyet ile
ilgili bilgiler Yönetim Temsilcisi tarafından altı aylık dönemlerle yeniden gözden
geçirilir, raporlanır ve Yönetimin Gözden Geçirmesi toplantılarına sunulur.
Yönetimin Gözden Geçirmesi toplantılarında yapılan çalışmalar değerlendirilir,
etkinliği tartışılır, gerçekleştirilmeyen faaliyetler karara bağlanır.
Tüm Düzeltici/Önleyici faaliyet kayıtları
kayıtların kontrolü prosedürüne uygun olarak muhafaza edilir.
0 yorum