dezda
|
01:32
|
ISO 9000
serisi standartlar kalite yönetim sistemi oluşturulması için izlenmesi gerekli
yolu gösteren veya oluşturulmuş kalite yönetim sisteminin değerlendirilmesinde
kullanılan standartlardır. Bu standart serisi ürünlerin taşıması gereken
nitelikleri değil, ürünlerin üretildiği sistemin sağlaması gereken şartları
tanımlar.
ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi – Şartlar standardı Uluslararası Standartlar
Organizasyonu (ISO) tarafından uluslararası standart olarak yayınlanan ve halen
Avrupa Topluluğu ülkeleri ile birlikte birçok ülkede belgelendirme modeli
olarak uygulanmaktadır.
ISO 9001 Kalite
Yönetim Standardı 8 Kalite Prensibine dayanmaktadır.
• Müşteri
Odaklılık: Atalarımız, müşteriyi nimetin sebebi olarak görmektedir. Organizasyonlar, müşterilerine bağlı olduğu
için şuanda ki ve gelecekteki müşteri ihtiyaçlarını anlamalı ve sürekli olarak
müşteri beklentilerini karşılamaya ve
onları aşmaya çalışmalıdır.
• Liderlik: Liderler, organizasyonun amaç ve yön birliğini
kurarlar. Liderler,
çalışanların organizasyon hedeflerini yerine getirebileceği bir iç doğa
oluşturmalı ve korumalıdır. Liderler, organizasyona ait kaynakları vizyona
odaklayan, harekete geçiren ve kendini de organizasyonun hedefine kilitleyen
kişilerdir
• Kişilerin
Katılımı: Tüm düzeydeki insanlar
organizasyonların özünü oluşturur ve onların yeteneklerinin organizasyona
katılımı, yarar sağlar. Çalışanlar organizasyonların kilometre taşlarıdır. Hedefe etkili
ulaşım, bireylerin kapasite ve yeteneklerine göre birbirini tamamlayacak tarzda
tam etkileşimi ile mümkündür.
• Proses
Yaklaşımı: İlgili kaynaklar ve aktiviteler, proses olarak yönetildiğinde elde
edilmesi istenen sonuçlar daha etkili olur. Amaçlara
ulaşmanın etkili yolu; tahsis edilen faaliyet ve buna
bağlı kaynakların, bir proses
dizini içinde yönetilmesinden
geçmektedir. Her amaç, bir proses
dizinini gerekli kılmalıdır.
• Yönetimde Sistem
Yaklaşımı: Belirli
bir amaç için bağlantılı süreçlerin sistemini belirlemek, anlamak ve yönetmek,
organizasyonun etkinliğini ve verimliliğini arttırır.
Prosesler arası
ilişkilerin belirlenmesi, anlaşılması ve yönetilmesinde sistem anlayışı
amaçlara ulaşmanın en etkili, en verimli ve en doğru yoludur.
• Sürekli
İyileştirme: Temel hedeflerin sürekli iyileştirilmesi, organizasyonların
değişmez ilkesi olmalıdır.
• Karar
Vermede Gerçekçi Yaklaşım: Etkin kararlar, verilerin analizine ve bilgiye dayanır.
• Karşılıklı
Yarara Dayalı Tedarikçi İlişkileri: Organizasyon ve tedarikçileri birbirine bağlıdır ,ve iki taraflı yararlı ilişki iki tarafında
değerini arttırır.
Bu
8 temel kalite prensibine dayanarak ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi Standardı gerekliliklerini
sağlayan kuruluşlar etkin bir kalite yönetim sistemi kurabilirler.
Ahmet AY- Kaizen Sertifikasyon Limited Şirketi